Mazouttank Saneren: Kosten, Noodzaak, Methoden en tips

Mazouttanks moeten wettelijk worden gesaneerd wanneer ze niet meer worden gebruikt.  Dit betekent dat de tank wordt opgevuld met grond, zand of bioschuim om lekkage te voorkomen. De kosten voor het saneren van een mazouttank variëren, maar kunnen worden verminderd door premies aan te vragen. Het is belangrijk om een erkend bedrijf in te schakelen voor de sanering om aan de wettelijke vereisten te voldoen. Ondergrondse tanks moeten op een specifieke manier worden gesaneerd.

Het reinigen of verwijderen van schadelijke stoffen of materialen, zoals vervuilde grond of tanks.
Het reinigen of verwijderen van schadelijke stoffen of materialen, zoals vervuilde grond of tanks.

Een mazouttank saneren is noodzakelijk wanneer er sprake is van een lekke of defecte mazouttank. Lekkende mazouttanks kunnen leiden tot bodemvervuiling, met alle gevolgen van dien voor het milieu en de gezondheid. In dit artikel bespreken we de noodzaak van mazouttanksanering, de verschillende methoden die worden toegepast en praktische tips voor het saneren van uw mazouttank.

Waarom is het saneren van een mazouttank belangrijk?

Het saneren van een mazouttank is essentieel voor de veiligheid en het milieu. Verouderde tanks kunnen gaan lekken, wat leidt tot bodemvervuiling en ernstige milieuschade. In veel gevallen zijn lekkages moeilijk te detecteren totdat de schade al is aangericht. Bodemsanering na een lekkage is kostbaar en vaak wettelijk verplicht. Het voorkomen van dergelijke situaties door tijdige sanering en regelmatige inspectie is niet alleen beter voor het milieu, maar kan ook hoge kosten voorkomen.

Bij bodemsanering worden vervuilde grond en water gezuiverd om verdere schade te beperken. Dit benadrukt de noodzaak van sanering, waarbij termen als “lekkage”, “milieuschade” en “saneren” centraal staan. Overheden stellen strenge milieuwetten op om schade door mazoutlekkages te beheersen en voorkomen.

Wanneer moet u uw mazouttank saneren?

Sanering van een mazouttank is nodig in verschillende situaties. Het is vooral noodzakelijk wanneer de tank verouderd is, of wanneer er een lek wordt ontdekt via lekdetectie. Ook als de tank niet langer wordt gebruikt, moet deze op de juiste manier worden gesaneerd om risico’s te vermijden. Regelmatige periodieke controles door milieu-inspecteurs kunnen lekkages vroegtijdig opsporen en helpen om tijdig maatregelen te nemen. Preventieve sanering voorkomt dure bodemsaneringen en boetes voor milieuovertredingen.

U moet uw mazouttank saneren in de volgende situaties:

  • Lekke tank: Als uw mazouttank lekt, moet deze zo snel mogelijk worden gesaneerd om verdere bodemvervuiling te voorkomen.
  • Defecte tank: Als uw mazouttank defect is en niet meer veilig kan worden gebruikt, moet deze worden gesaneerd of vervangen.
  • Verplichte sanering: In sommige gevallen kan de overheid u verplichten om uw mazouttank te saneren, bijvoorbeeld bij verkoop van een woning met een mazouttank ouder dan 1991.
sanering mazouttank
sanering mazouttank

Mazouttanksanering: methoden

Er bestaan verschillende methoden voor het saneren van een mazouttank:

  • In situ sanering: Bij in situ sanering wordt de mazoutvervuiling in de bodem ter plaatse gereinigd. Dit kan gebeuren door middel van:
    • Biologische sanering: Micro-organismen worden ingezet om de mazout af te breken.
    • Thermische sanering: De bodem wordt verhit om de mazout te verdampen.
    • Chemische sanering: Chemische producten worden gebruikt om de mazout af te breken.
  • Ex situ sanering: Bij ex situ sanering wordt de vervuilde grond uitgegraven en elders gereinigd.

Ondergrondse versus bovengrondse tanks

Er zijn twee soorten mazouttanks: ondergrondse en bovengrondse. Elk heeft zijn eigen voor- en nadelen.

  • Ondergrondse tanks zijn handig omdat ze ruimte besparen en minder zichtbaar zijn, maar brengen risico’s met zich mee zoals bodemvervuiling als er een lek optreedt. Het saneren van een ondergrondse tank vereist vaak opgravingen, wat tijdrovend en duur kan zijn.
  • Bovengrondse tanks zijn makkelijker toegankelijk voor onderhoud en inspectie, maar staan bloot aan weersinvloeden en kunnen sneller beschadigd raken.

Het kiezen van de juiste tank hangt af van de locatie, veiligheidsvoorschriften en de voorkeur van de huiseigenaar.

Ondergrondse Mazouttanks: Een Verborgen Risico

Ondergrondse mazouttanks vormen een groter risico op lekkage en bodemverontreiniging dan bovengrondse tanks. Dit komt doordat ze blootgesteld worden aan vocht, druk en corrosie van de omliggende grond. Daarom is het saneren van een ondergrondse tank vaak een complexere en ingrijpendere procedure.

ondergrondse mazouttank saneren
ondergrondse mazouttank saneren

Sanering van Ondergrondse Mazouttanks:

  1. Leegpompen: De eerste stap is het leegpompen van de resterende mazout uit de tank. Dit gebeurt met behulp van gespecialiseerde apparatuur om ervoor te zorgen dat alle brandstof veilig wordt verwijderd.
  2. Reinigen: Na het leegpompen wordt de tank grondig gereinigd om alle resten en sludge te verwijderen. Dit kan gebeuren met behulp van hogedrukreiniging en speciale reinigingsmiddelen.
  3. Verwijderen: In de meeste gevallen wordt een ondergrondse tank volledig verwijderd om toekomstige risico’s uit te sluiten. Dit is een arbeidsintensieve klus die zorgvuldig moet worden uitgevoerd om schade aan de omgeving te voorkomen.
  4. Bodemonderzoek: Na verwijdering van de tank wordt vaak een bodemonderzoek uitgevoerd om te controleren of er sprake is van bodemverontreiniging. Indien nodig worden saneringsmaatregelen getroffen.

Bovengrondse Mazouttanks: Flexibele Saneringsmogelijkheden

Bovengrondse mazouttanks zijn gemakkelijker toegankelijk en vormen over het algemeen een kleiner risico dan ondergrondse tanks. Dit biedt meer flexibiliteit in de saneringsmethoden.

sanering bovengrondse mazouttank
sanering bovengrondse mazouttank

Sanering van Bovengrondse Mazouttanks:

  1. Leegpompen en Reinigen: Net als bij ondergrondse tanks is het leegpompen en reinigen van de tank de eerste stap.
  2. Neutralisatie: Als de tank in goede staat is en geen lekkage vertoont, kan deze worden geneutraliseerd. Dit houdt in dat de tank wordt gevuld met een inert materiaal, zoals zand of schuimbeton, om toekomstige lekkage te voorkomen.
  3. Verwijdering: Als de tank beschadigd is of als u de ruimte wilt vrijmaken, kan de tank worden verwijderd. Dit is een eenvoudiger proces dan het verwijderen van een ondergrondse tank.

Hoe werkt het saneringsproces?

Het proces van mazouttank saneren bestaat uit verschillende stappen en moet worden uitgevoerd door gecertificeerde bedrijven. Hieronder volgt een overzicht van het saneringsproces, dat wordt gereguleerd door milieuwetten en gemeentelijke voorschriften.

Stap 1: Inspectie en lekdetectie

De eerste stap in het saneringsproces is de inspectie van de tank en het detecteren van eventuele lekkages. Milieu-inspecteurs controleren de tank op structurele schade en mogelijke lekkages. Lekdetectie speelt hier een cruciale rol om lekkage vroegtijdig te identificeren en te voorkomen dat vervuiling zich verspreidt. Vaak wordt er gebruik gemaakt van geavanceerde apparatuur om lekkages op te sporen die met het blote oog niet zichtbaar zijn.

Stap 2: Neutraliseren van de mazouttank

Zodra lekkage is vastgesteld of de tank buiten gebruik wordt gesteld, wordt deze geneutraliseerd. Dit houdt in dat de tank volledig wordt leeggemaakt en gereinigd om ervoor te zorgen dat er geen schadelijke stoffen achterblijven. Restanten van mazout moeten op een veilige manier worden verwijderd.

Lees meer over:  mazouttank neutraliseren: wat, hoe en waarom ?

Stap 3: Verwijderen of afsluiten van de tank

Het veilig en definitief buiten gebruik stellen van een mazouttank.
Het veilig en definitief buiten gebruik stellen van een mazouttank.

Na het neutraliseren kan de tank worden verwijderd of afgesloten. Bij ondergrondse tanks is vaak een volledige opgraving nodig om de tank veilig te verwijderen. Bij bovengrondse tanks kan een eenvoudige afsluiting voldoende zijn, zolang de tank volledig gereinigd is. Dit proces moet worden uitgevoerd door gecertificeerde saneerders, die ook een tankcertificaat uitreiken als bewijs dat de tank correct is gesaneerd.

Lees meer over: Hoe mazouttank verwijderen? Stappenplan, kosten en wetgeving

Gemiddelde kosten mazouttank sanering:

Het saneren van een mazouttank is een belangrijke stap om uw eigendom veilig en milieuvriendelijk te maken. Maar wat kost zo’n sanering nu eigenlijk? De gemiddelde prijs voor het saneren van een mazouttank ligt tussen de €500 en €3.000, afhankelijk van verschillende factoren.

Gemiddelde prijs per type sanering:

Type sanering Gemiddelde prijs
Reiniging en neutralisatie bovengrondse tank €500 – €1.500
Verwijdering bovengrondse tank €800 – €2.500
Reiniging en neutralisatie ondergrondse tank €1.500 – €3.000
Verwijdering ondergrondse tank €2.000 – €5.000

Kosten per onderdeel:

Onderdeel Gemiddelde prijs
Leegpompen en reinigen €300 – €800
Neutralisatie (opvullen met inert materiaal) €200 – €500
Verwijdering €500 – €2.000
Bodemonderzoek (indien nodig) €300 – €1.000
Administratieve kosten €100 – €300

Premie: Een Financiële Steun in de Rug voor een Veilig en Duurzaam Thuis

Het saneren van uw mazouttank is een belangrijke stap voor de veiligheid van uw woning en het milieu. Met de beschikbare premies en subsidies wordt deze investering een stuk betaalbaarder. Informeer bij de Vlaamse overheid, uw gemeente en het Promaz-fonds naar de mogelijkheden en voorwaarden, zodat u kunt profiteren van de financiële ondersteuning die beschikbaar is.

Vlaamse Premie voor Buitengebruikstelling

De Vlaamse overheid biedt een premie aan voor het buitengebruikstellen van ondergrondse stookolietanks. Deze premie bedraagt €150 voor het saneren van de tank en €150 extra voor het verwijderen ervan. Voor bovengrondse tanks bedraagt de premie €100 voor verwijdering.

Gemeentelijke Premies

Naast de Vlaamse premie kunnen ook gemeenten eigen premies aanbieden voor het saneren of verwijderen van mazouttanks. Deze premies verschillen per gemeente en kunnen oplopen tot enkele honderden euro’s. Raadpleeg de website van uw gemeente of de Premiezoeker (www.premiezoeker.be) om te zien welke premies er in uw gemeente beschikbaar zijn.

Promaz-fonds

Het Promaz-fonds is een fonds dat financiële steun biedt aan particulieren voor de sanering van bodemverontreiniging veroorzaakt door lekkende stookolietanks. Als uw mazouttank een lek heeft veroorzaakt, kunt u mogelijk aanspraak maken op een tegemoetkoming uit dit fonds.

Voorwaarden voor het Verkrijgen van Premies

Om in aanmerking te komen voor een premie voor mazouttank sanering, moet u meestal voldoen aan bepaalde voorwaarden:

  • Type tank: De premies zijn vaak alleen van toepassing op ondergrondse tanks of bovengrondse tanks met een bepaalde inhoud.
  • Locatie: De tank moet zich bevinden in een woning die wordt gebruikt als hoofdverblijfplaats.
  • Erkend technicus: De sanering moet worden uitgevoerd door een erkend technicus.
  • Aanvraagtermijn: De aanvraag voor de premie moet binnen een bepaalde termijn na de sanering worden ingediend.

Praktische tips voor mazouttanksanering

  • Schakel een erkend saneringsbedrijf in: Laat de sanering van uw mazouttank uitvoeren door een erkend saneringsbedrijf. Zij beschikken over de nodige expertise en vergunningen om de klus veilig en volgens de regels uit te voeren.
  • Vraag offertes op: Vergelijk offertes van verschillende saneringsbedrijven om de beste prijs te vinden.
  • Informeer naar de saneringsmethode: Vraag het saneringsbedrijf om uitleg over de saneringsmethode die ze zullen gebruiken en de voor- en nadelen van de verschillende methoden.
  • Vraag naar de duur van de sanering: Informeer naar de duur van de saneringswerken en de eventuele hinder die u hiervan ondervindt.
  • Vraag naar de garantie: Vraag het saneringsbedrijf om een garantie op de uitgevoerde werken.

Welke regelgeving is van toepassing op mazouttanks?

Er zijn diverse milieu- en veiligheidsvoorschriften die van toepassing zijn op het bezitten en saneren van mazouttanks. Een milieuvergunning kan vereist zijn voor het saneren van vervuilde grond. In sommige gevallen is een sloopvergunning nodig voor het verwijderen van de tank. Na sanering kan de eigenaar een tankcertificaat ontvangen als bewijs dat de tank voldoet aan alle veiligheidsvoorschriften. Daarnaast zijn periodieke controles door een milieu-inspecteur verplicht om ervoor te zorgen dat de tank in goede staat verkeert.

Wat te doen bij bodemvervuiling door mazout?

Potentiële vervuiling van de bodem door een lekkende mazouttank, belangrijk voor de koper.
Potentiële vervuiling van de bodem door een lekkende mazouttank, belangrijk voor de koper.

Als er sprake is van bodemvervuiling door een lekkende mazouttank, is snelle actie vereist. Een grondanalyse moet worden uitgevoerd om de omvang van de vervuiling te bepalen. Vervolgens wordt een bodemsaneringsplan opgesteld om de verontreinigde grond te verwijderen en de omgeving te herstellen. In ernstige gevallen kan ook watervervuiling optreden, wat verdere saneringsmaatregelen vereist. Het inschakelen van een erkend saneringsbedrijf is essentieel om de sanering effectief en volgens de geldende milieuregels uit te voeren.

Grondvervanging na sanering van een mazoutlekkage

Bij ernstige lekkages uit een mazouttank kan bodemvervuiling optreden, wat niet alleen leidt tot de sanering van de tank, maar ook tot de noodzaak van grondvervanging. Dit proces houdt in dat de verontreinigde grond wordt verwijderd en vervangen door schone grond, om de bodem en het milieu te herstellen.

Het vervangen van vervuilde grond na sanering van een mazoutlekkage.
Het vervangen van vervuilde grond na sanering van een mazoutlekkage.

Het vervangen van vervuilde grond is vaak een laatste stap in het saneringsproces, nadat alle vervuilende stoffen zijn verwijderd. Dit kan zowel fysiek als chemisch herstel van de bodem betekenen, afhankelijk van de mate van vervuiling. Saneringsbedrijven zorgen ervoor dat de vervuilde grond op een milieuvriendelijke manier wordt afgevoerd en dat de nieuwe grond voldoet aan de geldende milieustandaarden.

Grondvervanging is een essentiële maatregel om ervoor te zorgen dat de omgeving veilig blijft voor mens en natuur. Het draagt ook bij aan het voorkomen van verdere milieuschade, zoals het doorsijpelen van verontreinigende stoffen in het grondwater.

Preventieve maatregelen voor mazouttanks

Om lekkages en vervuiling te voorkomen, zijn er verschillende preventieve maatregelen die eigenaren van mazouttanks kunnen nemen:

  • Periodieke controle: Regelmatige inspectie van de tank door een gecertificeerde professional kan lekkages in een vroeg stadium opsporen.
  • Dubbelwandige tank: Het installeren van een dubbelwandige tank biedt extra bescherming tegen lekkage, aangezien de tweede laag een barrière vormt voor eventuele uitstromende brandstof.
  • Risicoanalyse: Een beoordeling van de risico’s kan helpen bij het identificeren van potentiële problemen en de beste stappen om deze te voorkomen.
  • Veiligheidsvoorschriften: Het naleven van de regels voor het veilig gebruiken en onderhouden van de tank is essentieel om lekkages en andere gevaren te voorkomen

Conclusie

Het saneren van een mazouttank is een complexe maar belangrijke taak die bijdraagt aan de bescherming van het milieu en het voorkomen van hoge kosten door schade. Door het volgen van de juiste procedures en regelgeving kunnen eigenaren van mazouttanks veilig en verantwoord omgaan met hun tanks, en bijdragen aan een schonere omgeving. Het tijdig saneren, preventieve maatregelen nemen, en goed onderhoud zijn de sleutels tot het vermijden van grote milieuproblemen en financiële lasten.